2016. ápr 05.

Ki és hogyan vezesse az értekezletet?

írta: Dr Domschitz Mátyás
Ki és hogyan vezesse az értekezletet?

Általában a szervezet vezetője vezeti az értekezleteket. S a legtöbbször ő maga szegi meg a maga által hozott szabályokat. S mivel ezt általában nem illő kibeszélni, a vezető nincs is ennek tudatában. Ha ez súlyossá válik, a résztvevők megszokják, hogy a problémamegoldás valódi színtere nem a vezetővel együtt tartott megbeszélés, s az értekezletek kiürülnek.

****************************************************

Egymást kizáró vezetési szerepek

  • A munkahelyeken az a tipikus hogy a vezető vezeti a megbeszéléseket.
  • De Ő a legfőbb problémamegoldó is.
  • meeting1.jpegE két szerepe ütközik.

A megbeszélés vezetőjeként arra kell figyelnie, hogy mindenki szót kapjon, senki se nyomjon el másokat, a csoport dinamikája ne vigye el a megbeszélést a racionális mederből. Ekkor nem a csoportban, hanem a megbeszélés kereteinek megtartásában van feladata. A csoporthoz képest meta szinten van a helye.

Problémamegoldóként a megbeszélés sűrűjében van a helye, s általában „nyomja is” a véleményét. Ekkor nem tud arra figyelni, hogy lenyom e másokat, s mivel tisztelik, hatalma is van, gyakori, hogy észre se veszi, ha valakibe belé folytja a szót.

cooperative problem solving.jpgValószínű, hogy nem tanult moderátori ismereteket, azt valahogyan kialakította. S ha e két szerepe összekeveredik, az többet árt, mint használ. S ezt gyakran észre se veszi. Ő csak meg akarja oldani a problémákat. Ha meg is próbálja szabályozni a megbeszélést, a legtöbbször ő maga szegi meg a maga által hozott szabályokat. S mivel ezt általában nem illő kibeszélni, a vezető nincs is ennek tudatában. Ha ez súlyossá válik, a résztvevők megszokják, hogy a problémamegoldás valódi színtere nem a vezetővel együtt tartott megbeszélés, s az értekezletek kiürülnek.

Pedig amióta a problémák megoldásokhoz kellő tudás nem fér el egy ember fejében, a tipikus vezetői munka, az, hogy tudásainkat kombináljuk másokéval.

A megoldás az, ha minden csoportban többen felkészülnek a moderátori szerepre, s mindig a legkevésbé érintett vállalja a megbeszélés vezetését.

E megoldással a szervezeti megbeszélések biztonságos mederbe kerülnek.

S megnő a szervezet intelligenciája.

A kooperatív vezetés fejleszthető

Forrás:

Domschitz Mátyás: A megbeszélés, mint globális munkatér. Jel- Kép 2013/1-2 szám

Kép:

  • http://www.non-profithelp.com/blog/?p=64
  • http://www.epa.gov/sustainability/analytics/collps.htm
Szólj hozzá